
Iedereen heeft een prijs. Wat die prijs is, hangt natuurlijk af van het artikel. Sommige mensen hebben misschien een hogere prijsdrempel voor kleren dan voor schoenen. Andere mensen zijn misschien bereid meer uit te geven voor een artikel als er garantie op zit of als ze uit meerdere kleuren kunnen kiezen.
Maar hoeveel u ook bereid bent te betalen, uit onderzoek blijkt dat consumenten geneigd zijn meer artikelen te kopen als ze lager geprijsd zijn. Dit is waarom: Als je iets voor een lage prijs ziet, is het makkelijk om te denken "Ik kan me dit niet veroorloven" en weg te lopen. Maar als je hetzelfde artikel voor een hogere prijs ziet, is het gevoel eerder "ik wil niet zoveel geld uitgeven".
De prijs van een artikel beïnvloedt hoe u erover denkt. Als een product lager geprijsd is, zijn consumenten eerder geneigd er meer van te kopen.
Als u een winkel heeft, is dit belangrijk omdat het betekent dat consumenten meer geld zullen uitgeven wanneer ze lage prijzen zien dan wanneer ze hoge prijzen zien.
De psychologie hierachter gaat terug op het idee dat mensen willen wat ze niet kunnen krijgen. Daarom heeft de prijs van iets echt invloed op de manier waarop je erover denkt. Als je iets ziet voor een hoge prijs, denk je al snel: "Dit kan ik me niet veroorloven." Maar als je hetzelfde artikel voor een lagere prijs ziet, zegt je geest misschien: "Ik hoef niet zoveel uit te geven."
Als verkoper is het belangrijk om te weten hoe de prijs van een artikel het koopgedrag beïnvloedt, want reclame- en prijsstrategieën kunnen de verkoopcijfers aanzienlijk beïnvloeden!
De manier waarop de prijs uw koopgedrag beïnvloedt, is een krachtig instrument. Als je de prijs van een artikel verlaagt, spreekt het meer mensen aan en zul je meer goederen verkopen. Wanneer we op zoek zijn naar artikelen, laten we ons gemakkelijk verleiden door de goedkoopste optie.
En aan de andere kant, als je de prijs van een artikel verhoogt, beperk je wie het kan kopen. Als Apple bijvoorbeeld een nieuwe iPhone zou uitbrengen met een prijs van 1000 dollar, zou het bedrijf snel geen klanten meer hebben omdat het zich het toestel niet zou kunnen veroorloven en zijn concurrenten zouden hiervan kunnen profiteren en goedkopere opties kunnen aanbieden.
Wanneer beïnvloedt de prijs uw gedrag? De prijs heeft een effect op ons koopgedrag. Als we iets zien waarvan de prijs hoger is, zullen we het minder snel kopen omdat het duurder lijkt. Wanneer we iets zien waarvan de prijs lager is, zullen we het eerder kopen omdat het voordeliger lijkt. Daarom gebruiken bedrijven in de detailhandel vaak prijsstrategieën door de prijs te verlagen van artikelen die al een tijdje in de schappen liggen of door artikelen vlak voor Kerstmis met korting te verkopen. Deze strategieën helpen hen om meer artikelen te verkopen en zo de mogelijke verliezen aan het eind van het jaar goed te maken.
De prijs van een artikel is een van de meest doorslaggevende factoren bij de beslissing van een consument om iets te kopen. Het gaat er niet alleen om hoeveel iets kost, maar ook hoe die prijs aan de klant wordt gepresenteerd. Er is een groot verschil tussen "normale prijs $100" en "verkoopprijs $50".
De psychologie van de prijsstelling zegt dat mensen meer zullen kopen wanneer de prijzen lager zijn en minder wanneer de prijzen hoger zijn. Dit is de reden waarom veel winkels kortingen aanbieden tijdens soldenperiodes of zelfs op bepaalde dagen van de week. Ze willen dat je gelooft dat je een goede deal krijgt - en dat je blijft kopen.
Maar het werkt ook de andere kant op: Mensen zullen denken dat ze een goede deal krijgen als ze zien dat hun aankoop meer waard is dan wat ze ervoor hebben betaald. Bijvoorbeeld, als je vriend een jasje kocht met 50% korting, zou je waarschijnlijk niet aarzelen om te zeggen dat hij een goede deal heeft. Maar als hij de volle prijs heeft betaald, vraag je je misschien af waarom hij überhaupt zoveel geld aan die jas heeft uitgegeven!
Er is in de meeste gevallen een mooie tussenweg. Een beter product kost vaak wat meer geld. Als de prijs van een product te mooi lijkt om waard te zijn, is dat het vaak ook. Let er bij het kopen van een product op dat de prijs in verhouding staat met de kwaliteit en de duurzaamheid.